01/04/2024
“Hoe ziet mijn toekomst eruit? Waar ben ik goed in?” Kinderen krijgen antwoord op die vragen door naar hartenlust ervaring op te doen in de wereld buiten school. Door piloot te zijn in een vliegtuigsimulator: “Het lijkt wel een ruimteschip!” of door als DJ een nummer aan te kondigen op de radio: “Ik durfde eerst niet, maar door het te doen ontdekte ik dat ik het juist heel leuk vind”.
Bij Stichting IMC Weekendschool maken leerlingen kennis met allerlei beroepen uit de kunst en cultuur, om zo hun toekomstperspectieven te verbreden. Zo wordt onder andere het vak beeldende kunst gegeven. Professionals delen hun liefde voor hun vak met de leerlingen. Ze komen geen belerende lesjes geven, maar delen wat voor hen van waarde is. Kinderen hangen aan hun lippen. Wat begon als vernieuwende onderwijsmethode in Amsterdam Zuidoost groeide in 25 jaar uit tot een breed gedragen onderwijsbeweging met wereldwijde navolging.
De leerlingen gaan aan de slag met verschillende materialen en worden uitgedaagd om hun visualisatievermogen te ontwikkelen, te experimenteren en te creëren. Daarnaast zit er ook een inhoudelijke laag in het programma, door bijvoorbeeld het thema identiteit in de vier lessen terug te laten komen. Kunst kan zo een middel zijn om jezelf, je eigen mening en anderen beter te leren kennen.