Sounds for Freedom

01/03/2024

In dit project van Stichting Sounds for Freedom leren nieuwkomersleerlingen zingend en rappend de Nederlandse taal.

De muziekles wordt gegeven met een vernieuwende leerlijn, die gekoppeld is aan de bestaande praktijk voor het nieuwkomersonderwijs, waarin muziek en taal samenkomen en elkaar versterken. Naast woordenschat dragen de lessen bij aan uitspraak en klankvorming. Het materiaal bestaat uit zelfgecomponeerde kinderliedjes met daarbij behorende klank- en zangoefeningen.

Naast nieuwkomers worden ook Nederlandstalige leerlingen met een taalachterstand als ’taalbuddy’ betrokken in het project. Zo kunnen ook zij taalkundig en sociaal gezien beter tot hun recht komen in de klas.

De meeste muziekdocenten hebben eerdere ervaring in het werken met nieuwkomers, zoals het werken in een vluchtelingenkamp (Griekenland, Syriƫ en Palestina).

Uiteraard worden de lessen afgesloten met een eindconcert waarbij de leerlingen laten zien wat ze geleerd hebben. Met een muzikale omlijsting door cultureel diverse musici vormt dit een heus feest!